raindrops

Ενημερωτικό έντυπο του  NATIONAL DRUG AND ALCOHOL RESEARCH CENTRE - Sydney

Η καφεΐνη είναι ένα τονωτικό που βρίσκεται στον καφέ, το τσάι, τη σοκολάτα, και τα ποτά κόλας και ενέργειας - κάνοντας τη μια από τις πιο ευρύτερα διαδεδομένες ουσίες στον κόσμο.
Η συγκέντρωση της καφεΐνης ποικίλει ανάλογα με τις συνθήκες που καλλιεργείται, την περιοχή και τον τρόπο που παρασκευάζετε. Οι σπόροι του καφέ arabica μεγαλώνουν, κυρίως, στην κεντρική και νότια Αμερική και η περιεκτικότητα τους σε καφεΐνη είναι  περίπου 1%.  Οι σπόροι Robusta, που μεγαλώνουν στην Αφρική και την Ινδονησία, περιέχουν περίπου 2%. Η περιεκτικότητα σε καφεΐνη των φύλλων τσαγιού μπορεί να είναι υψηλή όπως και 5%.
Αν και τα φύλλα τσαγιού περιέχουν γενικά περισσότερη καφεΐνη σε αναλογία βάρους από τους σπόρους του καφέ, υπάρχει συνήθως περισσότερη καφεΐνη σε ένα φλιτζάνι καφέ απ' ότι σε ένα φλιτζάνι τσάι, επειδή χρησιμοποιούνται περισσότεροι σπόροι καφέ απ’ ότι  φύλλα τσαγιού για να κάνουν ένα κανονικό φλιτζάνι.
Οι περισσότεροι ερευνητές σήμερα συμφωνούν ότι υπάρχει λιγότερος κίνδυνος για τον οργανισμό όταν ο άνθρωπος καταναλώνει  λιγότερο από 600 mg καφεΐνης ημερησίως. Σε περίοδο άγχους, πίεσης ή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, πολλοί γιατροί συστήνουν την κατανάλωση λιγότερο από 200 mg ημερησίως.

Περιεκτικότητα σε καφεΐνη:

Καφές φίλτρου 150 ml περιέχει καφεΐνη  60-100 mg
Espresso φλιτζάνι των 150 ml περιέχει καφεΐνη  90 mg
Decaffeinate 150 ml περιέχει καφεΐνη 2-4 mg
Φλιτζάνι τσάι των 150 ml περιέχει καφεΐνη 30-100 mg
Κακάο φλιτζάνι των 150 ml περιέχει καφεΐνη 30-60 mg
Ποτό κόλας 250 ml περιέχει καφεΐνη 35 mg
Ενεργειακό ποτό 250 ml περιέχει καφεΐνη 80 mg
Σοκολάτα 30 γραμ. περιέχει καφεΐνη 20-60 mg

Έχει υπάρξει πολύ ενδιαφέρον από τα μέσα για τη σειρά των ενεργειακών ποτών που εισήχθησαν πρόσφατα στην αγορά και περιέχουν καφεΐνη. Γενικά, η συγκέντρωση καφεΐνης στα μη αλκοολούχα ποτά ή τα ενεργειακά ποτά είναι αρκετά χαμηλότερη απ' ότι στον καφέ.

Πόση καφεΐνη καταναλώνουμε;

Η παγκόσμια κατά κεφαλήν κατανάλωση καφεΐνης (συμπεριλαμβανομένης αυτής των παιδιών) υπολογίζεται να είναι γύρω στα 70 mg ανά ημέρα ή περίπου ισοδύναμη με ένα φλιτζάνι του καφέ ημερησίως. Η μέση κατανάλωση για τους Αμερικανούς θεωρείται περίπου 200 mg ημερησίως.  Μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Σύδνεϋ στα μέσα της δεκαετίας του '80 διαπίστωσε ότι η μέση καθημερινή κατανάλωση ήταν περίπου 240 mg - το αντίτιμο περίπου τεσσάρων φλιτζανιών του στιγμιαίου καφέ.

Ποια είναι τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα της καφεΐνης;

Τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα μπορούν να περιλάβουν:
• αυξημένη θερμοκρασία σώματος
• συχνοουρία
• εγρήγορση
• οξυθυμία και ανησυχία

Ποια είναι τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα της καφεΐνης;

Η καθημερινή χρήση της καφεΐνης σε χαμηλές δόσεις στους περισσότερους υγιείς ενηλίκους δεν φαίνεται να προκαλεί οποιαδήποτε επιβλαβή αποτελέσματα. Καθημερινές δόσεις -σε μερικούς ανθρώπους ακόμη και έως 250 mg ανά ημέρα- μπορεί να οδηγήσει στα δυσάρεστα αποτελέσματα όπως:
• ανησυχία
• νευρικότητα
• αϋπνία
• ερυθρίαση προσώπου
• συχνοουρία
• ανακατεμένο στομάχι
• σύσπαση μυών

Η υπερβολική δόση καφεΐνης είναι εξαιρετικά σπάνια, αλλά είναι δυνατό να συμβεί. Η θανατηφόρα δόση στους ανθρώπους είναι 5 έως 10 γραμμάρια, αν και τα τοξικά συμπτώματα μπορούν να εμφανιστούν και με χαμηλότερες δόσεις. Μερικά συμπτώματα της δηλητηρίασης από καφεΐνη περιλαμβάνουν ακούσιο τίναγμα, ναυτία, εμετό, ταχυκαρδία και σύγχυση. Σε λιγότερο βαριές περιπτώσεις, οι υψηλές δόσεις έχουν συνδεθεί με τις κρίσεις πανικού.
Στα μικρά παιδιά τα τοξικά αποτελέσματα μπορούν να παρατηρηθούν με τις πολύ μικρότερες δόσεις, δηλ. πίνοντας περίπου επτά φλιτζάνια δυνατού καφέ.