raindrops

Ένας στους τέσσερις ανθρώπους γνωρίζει κάποιο άτομο ανάμεσα στην οικογένεια, τους φίλους και τους συναδέλφους που να βιώνει την κατάθλιψη, και ένας στους δέκα έχει την εμπειρία ενός καταθλιπτικού επεισοδίου κάθε χρόνο. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι μέχρι το 2020 η κατάθλιψη θα γίνει η δεύτερη πιο σημαντική ασθένεια παγκοσμίως.
Τα αίτια της κατάθλιψης δεν είναι πάντοτε τόσο ξεκάθαρα, έτσι η διάγνωση και η αποτίμηση της κατάστασης πρέπει να γίνεται από έναν εξειδικευμένο επαγγελματία του χώρου της υγείας.

Ενδείξεις και συμπτώματα της κατάθλιψης

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης μπορεί να περιλαμβάνουν:
- επίμονη θλίψη, άγχος ή έλλειψη διάθεσης,
- ελάχιστος βραδινός ύπνος και ξύπνημα πολύ νωρίς το πρωί χωρίς λόγο,
- υπερβολικές ώρες ύπνου,
- συχνές αυξομειώσεις βάρους,
- επίμονα φυσικά συμπτώματα που δεν μπορεί να εντοπιστεί κάποια οργανική αιτία,
- σκέψεις αυτοκτονίας η θανάτου.

Η κατάθλιψη είναι πιο έντονη στις γυναίκες, ενώ στους άντρες εμφανίζεται με έναν διαφορετικό τρόπο. Μια έρευνα που έγινε το 2002 έδειξε ότι υπάρχει γενετική διαφορά στην κατάθλιψη που εμφανίζει ένας άντρας και μια γυναίκα.
Στους άντρες τα συμπτώματα μπορεί να είναι παραπλανητικά γιατί δεν εμφανίζουν συχνά την θλίψη ή ακόμη και τα δάκρυα τους όταν είναι θλιμμένοι. Συχνότερα η κατάθλιψη στους άνδρες εμφανίζεται με φυσικά συμπτώματα όπως έντονους πονοκεφάλους, γαστρεντερικές επιπλοκές, σεξουαλικά προβλήματα.

Νέα, καλοσχεδιασμένη κλινική μελέτη, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Psychosomatic Medicine, επιβεβαιώνει ό,τι η συστηματική σωματική άσκηση είναι συγκρίσιμη με τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης.
Στην έρευνα, που διεξήγαγε ο Δρ Τζέιμς Μπλούμενταλ του Πανεπιστημίου Duke, εξετάστηκαν 202 άτομα άνω των 40 ετών, για τα οποία υπήρχε διάγνωση μείζονος κατάθλιψης και χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες. Η ομάδα Α ασκήθηκε σε ομαδικά προγράμματα, η ομάδα Β ασκήθηκε στο σπίτι, μια τρίτη ομάδα Γ έλαβε το σύνηθες αντικαταθλιπτικό σερταλίνη (πειραματικές ομάδες) και μια τέταρτη ομάδα Δ έλαβε ψευδοφάρμακο, πλασέμπο (ομάδα ελέγχου).
Στην ομάδα Α που οι εθελοντές ασκούνταν σε ομαδικά προγράμματα η κατάστασή τους βελτιώθηκαν εξίσου με εκείνους της ομάδας Γ που έλαβαν το αντικαταθλιπτικό. Οι εθελοντές της ομάδας Β, που ασκούνταν μόνοι στο σπίτι, επίσης βελτιώθηκαν αλλά σε μικρότερο βαθμό απ΄ ότι εκείνοι των ομάδων Α και Γ. Οι συγκρίσεις έγιναν με την ομάδα ελέγχου Δ.
Έπειτα από 16 βδομάδες, το 47% των ασθενών που έλαβαν αντικαταθλιπτικό δεν πληρούσε πλέον τα διαγνωστικά κριτήρια της κατάθλιψης. Το ίδιο όμως συνέβη με το 45% εκείνων της ομαδικής άσκησης και στο 40% όσων ασκήθηκαν στο σπίτι. Στην ομάδα του ψευδοφαρμάκου, το ποσοστό αυτό περιορίστηκαν στο 31%.
«Αν η άσκηση ήταν φάρμακο, δεν νομίζω ότι θα λάμβανε από τώρα έγκριση από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων» δήλωσε στο Reuters ο Dr Μπλούμενταλ. Για όσους όμως παίρνουν ενεργητικό ρόλο να καταπολεμήσουν την κατάστασή τους και ασκούνται «υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι η άσκηση είναι μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στα φάρμακα».
Ωστόσο, οι μηχανισμοί του φαινόμενου παραμένουν άγνωστοι. Μια υπόθεση που κάνουν οι ερευνητές είναι ότι η άσκηση επηρεάζει τους ίδιους νευροδιαβιβαστές που προσπαθούν να ρυθμίσουν τα αντικαταθλιπτικά, όπως η σεροτονίνη και η νορεπινεφρίνη. Μια δεύτερη υπόθεση είναι ότι η άσκηση αυξάνει στον άνθρωπο το αίσθημα της ικανοποίησης ότι πετυχαίνουν τους στόχους του.