raindrops

Πολλές μελέτες υποστηρίζουν ότι τα επίπεδα ευτυχίας μας καθορίζονται κυρίως από περιβαλλοντικούς και γενετικούς παράγοντες που βρίσκονται πέρα από τις δυνάμεις μας. Άλλοι, όμως, υποδεικνύουν σημαντικές τακτικές που εντόπισαν στη βιβλιογραφία και έχουν τη δυνατότητα να ενισχύσουν την αίσθηση ευημερίας. Η ευτυχία είναι ενεργητική υπόθεση, υποστηρίζουν ορισμένοι ψυχολόγοι.

«Παρά τα ευρήματα που δείχνουν ότι η ευτυχία είναι εν μέρει γενετικά καθορισμένη, και παρά τα ευρήματα που δείχνουν ότι οι καταστάσεις της ζωής έχουν μικρότερη επιρροή στην ευτυχία μας από ό,τι νομίζουμε, εμείς υποστηρίζουμε ότι υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι της ευτυχίας που έχουμε τη δύναμη να αλλάξουμε» δήλωσε η ψυχολόγος Σόνια Λιουμπομίρσκι του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.
Η Δρ Λιουμπομίρσκι παρουσίασε μελέτη στο συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης, που βασίστηκε σε ανασκόπηση 51 παλαιότερων ερευνών με θέμα την αύξηση της ευτυχίας. Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στο Journal of Clinical Psychology.

Εδώ προτείνονται έξι αποτελεσματικές τακτικές για ευτυχέστερους ανθρώπους:

• Να είστε ευγνώμονες. Εκφράστε την ευχαρίστηση και ευγνωμοσύνη σας μ΄ έναν καλό λόγο ή χειρονομία. Κυρίως, όμως, μ΄ ένα γράμμα ή μ΄ ένα ηλεκτρονικό μήνυμα. Εθελοντές που έγραψαν επιστολές για να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους σε ανθρώπους που τους είχαν βοηθήσει –για σπουδαίους ή ασήμαντους λόγους– ανέφεραν ότι ένιωσαν μια άνοδο των επιπέδων ευτυχίας που διήρκεσε εβδομάδες ή και μήνες. Και αυτό συνέβη ακόμα και στις περιπτώσεις που οι εθελοντές έγραψαν αλλά δεν τις απέστειλαν τις επιστολές.


• Οραματιστείτε ένα καλύτερο μέλλον: Εθελοντές που εξασκήθηκαν για εβδομάδες στο να οραματίζονται και να περιγράφουν γραπτώς σ΄ ένα ημερολόγιό ένα καλύτερο μέλλον, για παράδειγμα τη βελτίωση της εργασίας τους ή την καλλιέργεια στοργικής σχέσης με το/τη σύντροφο ή τα παιδιά τους, ένιωσαν να αυξάνεται το αίσθημα ευημερίας.


• Να είστε ευγνώμονες για όσα έχετε καταφέρει: Γράψτε σ΄ ένα ημερολόγια όσα καλά πράγματα σας έχουν συμβεί ή έχετε καταφέρει. Έτσι θα εξασκηθείτε να εστιάζεται στους λόγους που έχετε να είστε ευτυχείς.


• Αξιοποιήστε τα πλεονεκτήματά σας: Εθελοντές που κλήθηκαν να αναγνωρίσουν και να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα του χαρακτήρα τους, ένοιωσαν  ποιο ευχάριστα σε δυσάρεστες καταστάσεις. Για παράδειγμα, κάποιος που δυσφορεί με τις επαγγελματικές συσκέψεις μπορεί να κάνει το κλίμα πιο ανάλαφρο με την καλή αίσθηση του χιούμορ που πιστεύει πως διαθέτει.


• Να είστε γενναιόδωροι: Δείξτε τη στήριξή σας μ΄ έναν καλό λόγο, με την ηθική σας συμπαράσταση σε μια δύσκολη στιγμή ή με την υλική σας βοήθεια σε ώρα ανάγκης. Με το να βοηθάμε τους άλλους -γνωστούς ή αγνώστους- φαίνεται ότι βοηθάμε και τον εαυτό μας.

• Βάλτε στην καθημερινότητά σας τη συστηματική σωματική άσκηση. Έρευνα που διεξήγαγε ο Δρ Τζέιμς Μπλούμενταλ του Πανεπιστημίου Duke, έδειξε ότι η συστηματική σωματική άσκηση είναι εξίσου αποτελεσματική στην καταπολέμηση της κατάθλιψης, όσο και τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα. Για όσους παίρνουν ενεργητικό ρόλο να καταπολεμήσουν την κατάστασή τους και ασκούνται υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι η άσκηση είναι μια βιώσιμη εναλλακτική λύση.

Η ευτυχία στον άνθρωπο, λοιπόν, δεν είναι απλά μια προδιαγεγραμμένη κατάσταση, αλλά επηρεάζεται σημαντικά και από την ενεργή μας επιδίωξη. Μια δοκιμή θα βγείτε μόνο κερδισμένοι.