raindrops

Συχνά αναφέρεται ότι το αλκοόλ είναι το "θηρίο" που εξημέρωσε ο άνθρωπος σε "κατοικίδιο" και η χρήση του έχει μπει στην καθημερινή μας ζωή.  Το πιοτό δεν είναι όμως τόσο "αθώο" για αρκετούς από εμάς.  Τη χρήση του  μπορούμε να την χαρακτηρίσουμε γενικά σε τρεις μορφές: Σε κοινωνικά αποδεκτή, κακή και εξαρτησιακής μορφής. Πρόσφατα είχαμε θέσει το ερώτημα πότε κάποιος λέμε ότι έχει εξάρτηση από το οινόπνευμα και σε πιο βαθμό.
Ασφαλής χρήσης, δηλαδή κοινωνικά αποδεκτή, σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας είναι: Το πολύ μέχρι τρία ποτά (κρασί, μπύρα ή άλλα οινοπνευματώδη) συνολικά την ημέρα, και όχι περισσότερες από τέσσερις ημέρες κατανάλωσης την εβδομάδα. Με άλλα λόγια, η σύσταση αυτή προβλέπει τουλάχιστον τρεις μέρες τη βδομάδα πλήρη αποχή από το πιοτό, ώστε να μην αναπτύσσεται η σωματική εξάρτηση. Οποιαδήποτε άλλη μορφή χρήσης μεγαλύτερη από αυτή, είτε σε ποσότητα είτε σε συχνότητα μπορεί να χαρακτηριστεί υπερβολική ή εξαρτησιακής μορφής.
Εδώ παραθέτουμε μια σειρά από προτροπές για να βοηθήσουν κάποια να μειώσει ή να έχει το πιοτό υπό τον έλεγχό του.  Οι προτροπές αυτές δεν είναι απόλυτες για όλου. Διαλέξτε εσείς τις περισσότερες που ταιριάζουν καλύτερα με τις δικές σου συνήθειες και φροντίστε να τις ακολουθήσετε. Εάν νομίζετε ότι όλες ή οι περισσότερες δεν είναι ικανές να σας βοηθήσουν να μειώσετε το πιοτό, τότε η περίπτωσή σας χρειάζεται ειδική μεταχείριση, γιατί ήδη υπάρχει δυσκολία ελέγχου.

1. ΑΠΟΦΑΣΙΖΕ ΑΠΟ ΠΡΙΝ τη χρονική περίοδο που θέλεις να πιείς και την ποσότητα που θα πιείς. Μετά υπολόγισε ανά πόσο χρονικό διάστημα πρέπει να καταναλώνεις κάθε ποτό και κανόνισε τους ρυθμούς σου ανάλογα.

2. ΑΠΟΦΕΥΓΕ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΓΟΥΛΙΕΣ ή τον "άσπρο πάτο". Πίνε με μικρές γουλιές και προσπάθησε να αυξήσεις τον αριθμό τους για να τελειώσεις το πιοτό σου.

3. ΑΦΗΝΕ ΤΟ ΠΟΤΗΡΙ ΣΟΥ στο τραπέζι και μην το κρατάς στο χέρι σου. Όταν το κρατάς  πίνεις περισσότερο.

4. ΜΗ ΓΕΜΙΖΕΙΣ ΤΟ ΠΟΤΗΡΙ ΣΟΥ προτού αδειάσει τελείως, ούτε ν΄ αφήνεις άλλους (φίλους ή σερβιτόρους) να σου το γεμίζουν.

5. ΝΑ ΕΝΑΛΛΑΣΣΕΙΣ αυτό που πίνεις με κάτι μη αλκοολούχο (νερό, αναψυκτικό ή χυμό),

6. ΜΕΤΡΑ τα ποτά που πίνεις.

7. ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΑΣ ΠΙΟΤΑ χαμηλά σε περιεκτικότητα αλκοόλ. Η περιεκτικότητα αναγράφεται στη συσκευασία.

8. ΑΝΑΚΑΤΕΥΕ ότι πίνεις με νερό, σόδα ή αναψυκτικά.

9. ΠΟΤΕ ΜΗΝ ΠΙΝΕΙΣ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ για να ξεδιψάσεις. Πιές πρώτα ένα ποτήρι νερό ή χυμό.

10.  ΑΠΟΦΕΥΓΕ ΑΛΜΥΡΑ όταν πίνεις, όπως, αλλαντικά, φιστίκια ή πατατάκια. Μεγαλώνουν τη δίψα σου και σε κάνουν να πίνεις περισσότερο.

11.  ΜΗΝ ΠΙΝΕΙΣ ΝΗΣΤΙΚΟΣ. Όταν είσαι φαγωμένος το πιοτό σου θα απορροφηθεί πιο αργά και θα έχει λιγότερες επιδράσεις. Επίσης, δεν θα πίνεις από την πείνα να γεμίσεις ένα άδειο στομάχι.

12.  ΛΕΓΕ, ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ, όταν νομίζεις ότι αισθάνεσαι πίεση από την παρέα σου να πιείς.

13.  ΠΟΤΕ ΜΗ ΠΑΡΑΓΓΕΛΛΕΙΣ μεγάλη ποσότητα πιοτού στο τραπέζι σου. Ίσως να δελεαστείς και να την καταναλώσεις.

14. ΕΧΕ ΕΝΑΛΛΑΓΕΣ ΤΟΥ ΠΙΟΤΟΥ ΣΟΥ με άλλα πιοτά που δεν σου αρέσουν και πάρα πολύ. Αυτό θα σε βοηθήσει να σπάσεις τη συνήθεια του πιοτού σου ή θα σε κάνει να πίνεις πιο αργά.

Θα θέλαμε να επισημάνω ότι, δεν είναι ανάγκη να περιμένει κανείς να αναπτύξει έντονη εξαρτηθεί από το αλκοόλ για να λάβει τα μέτρα του ή να δεχτεί ότι υπάρχει πρόβλημα. Από τις πρώτες ενδείξεις δυσκολίας να ελέγξει την ποσότητα και τη συχνότητα που πίνει πρέπει να αναζητήσει βοήθεια για να μπορέσει να ξεπεράσει και το πιοτό και τα αίτιά του. Όσο νωρίτερα αντιμετωπιστούν τόσο ευκολότερο θα είναι να προλάβει δυσμενέστερες καταστάσεις, για τον εαυτό του και για την οικογένειά του.